Monday, April 8, 2013

my handmade note book !

oke, hari ni aku nak ajar korang how to make your own note book ! tapi simple je lah.. ni semua pasal aku punya lah cari note book yang takde garisan, means dalam tu kosong je, tapi tak jumpa.. pasal aku xsuka tulis ikut garis pon.. tak tahu lah kenapa takde pulak kat sini.. so tetiba aku pon came up lah with this idea.. macam, why not aku buat je that thing? kan senang.. 
so, all we need juz a mounting board, some papers yang lawa, in this case aku pakai paper strip yang usually orang guna buat bintang tuu., pastu book rings, yang kecik je lah, since it's a note book kan,. and then ribbon, buttons tu semua just if nak hias that book so that it looks nicer.. and yang lain2 tu biasa lah, gam, gunting, pisau and oh yes, A4 paper of course..

oke, so, first thing is kita ukur mounting board tu dulu, since it will become your kulit buku.. tentukan saiz note book yang korang nak buat.. as for me, aku buat half A4 paper..senang.. kerat dua je.. but then you have to make sure mounting board tu besar sikit dari saiz kertas kat dalam, maybe dalam 1cm.. and leave space kat tengah, untuk letak book rings..

lepas tu lipat ikut garisan kat tengah yang korang dah buat tadi.. tebuk dua lubang panjang kat tengah untuk muat book rings.. refer next picture..

and then, amek paper strips tu, and tampal lah ikut kreativiti korang..  

make sure to cover the whole board..

bahagian yang lebih lipat ke dalam.. pastu cover dengan colour paper so that tak nampak buruk..

kat tengah pon tampal kertas gakk..

pastu ambik book rings tu.. letak kat lubang yang dah buat tadi and tighten them guna riben or tali..

macam tu ah lebih kurang..

pastu letak some papers kat dalam.. if nak lagi cantik, letak ah colour papers.. dia mcm konsep fail lah lebih kurang.. cuma saiz dia kecik je.. hihi

and kalau nak, hias ah sikit2 book cover tu, guna riben ke butang ke, tali ke, watever laa..ikut kreativiti.. and so, siap ah ! :D

oke.. tu je.. boiboi.. 







No comments:

Post a Comment